De verhalenberg

Film, verf en theater.
Een samenwerkingsproject met Vincent Alders, theatermaker.

Kinderen schilderen hun ervaringen rondom op dozen. Per groepje wordt met een aantal beschilderde dozen een nieuw verhaal verteld. Soms is de verf zelf onderwerp door de mooie mengkleur of het patroon dat erin te ontdekken is, soms is de verf de verteller van een verhaal dat zich in de doos bevindt. Decorstukken en deuropeningen worden gemaakt en waar nodig wordt geïmproviseerd.

De dozen vormen de bouwstenen voor een aantal scènes. Met behulp van een videocamera en beamer kunnen we via een filmprojectie ook anderen laten zien welk verhaal zich in de dozen afspeelt.

De klas krijgt een animatiefilmpje, een montage van de opnames, op DVD.

- Primair onderwijs groep 5 t/m 8
- Aantal leerlingen in overleg
- Duur: 3 x 2,5 uur
- Materialen: verf, kwasten, dozen, stiften, lijm, tape, stanleymes, touw

Doel:
- leerlingen kennis laten maken met de samenwerkende kracht van beeldende middelen als film, verf, theater en taal.
- leerlingen laten ontdekken hoeveel spannend en leuk werk er vooraf gaat aan een filmpje van 3 of 4 minuten.
- leerlingen maken kennis met hoe meerdere ideeën tot een verhaal te smeden zijn.
Het filmpje kon alleen ontstaan dankzij een goede samenwerking.

Doelgroep:
- PO groep 4 t/m 8
- VO onderbouw

Te gebruiken bij:

Cultuureducatie:
- ontwikkeling creativiteit
- reflectie eigen handelen
- emotionele en verstandelijke ontwikkeling
- ontwikkelen van zelfvertrouwen

Kunstzinnige oriëntatie: (kerndoelen 54, 55 en 56)
- dramatische vorming
- leerlingen leren zichzelf te uiten met beeldende middelen. Onder meer vorm, ruimte, verhalen schrijven, drama en dialogen.
- leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren.